Alsnog uitzicht - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Wilma Hielema - WaarBenJij.nu Alsnog uitzicht - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Wilma Hielema - WaarBenJij.nu

Alsnog uitzicht

Door: WilmaHielema

Blijf op de hoogte en volg Wilma

25 April 2010 | Ghana, Mampong

Ging mooi mis gisteren, bijna mijn hele verhaal ingetypt, pang de stroom eraf, alles weg. Ik had gloepende gloeiend de pee in. Maar ja, vandaag gewoon met frisse moed een nieuwe poging.

Het is donderdagmiddag 22 april en ik zit me stierlijk te vervelen in dit kleine Ghaneze hospitaaltje, dus ik dacht ik ga een stukje schrijven voor mijn weblog om jullie te laten delen in mijn ervaringen. Het was vroeg dag. Om 4 uur kwam de man met de bezem en gelijktijdig zwol vanuit de nabije moskee, het geluid aan van de muezzin die oproept tot gebed. Daar doen ze hier in Ghana helemaal niet moeilijk over, iedereen krijgt alle ruimte om luid en uitbundig uiting te geven aan zijn of haar geloof, broederlijk naast en door elkaar. En alsof de hanen op dit startsein gewacht hadden begonnen zij een gedegen kukeleku-concert. Op een iets 'christelijkere' tijd, zo tegen zessen, kwam de luidsprekerauto met een brullende Christenprediker langs. Ik ving slechts flarden als ' Halleluja' en 'Yes my Lord' op, maar dat had meer te maken met de verstaanbaarheid dan met het volume.
Het uitzicht is hier bepaald geen straf en ik heb me dan ook lange tijd goed vermaakt met uit het raam staren. Al is het beeld vertroebeld door horgaas, tralies en schuinstaande glasstroken die dichtgeklapt een gesloten venster zouden moeten kunnen vormen, ware het niet dat ook hier het mechaniek verbogen en roestig is, waardoor gisterenavond tijdens een tropische bui de natte windvlagen door de kamer zwiepten. Uit het ene raam kijk ik op bananenbomen langs wiens stammen oranjekoppige hagedissen omhoog en omlaag snellen. Onder de bomen sjokken (zoals overal hier) geiten en een enkele onwelriekende bok, scharrelen kippen met donzige kuikentjes en fladderen prachtige gekleurde vlinders langs. Uit het andere raam kijk ik op straat waar handelaren m/v hun waar verkopen vanaf de handkar, de mand op het hoofd, een in elkaar gespijkerd kraampje of een tot shop omgebouwde zeecontainer. De jurken en doeken van de vrouwen doen qua kleurenpracht niet onder voor de vlinders.
Ik ben ondergebracht in een ruimte achteraf in een kleine kliniek in Mampong. Deze kamer doet gewoonlijk dienst als opslagruimte voor roestige bedden en een voorraadje medische materialen en is tevens de doorloop naar het personeelstoilet hiernaast. Die functies heeft de kamer ook nu nog dus er komt geregeld iemand langs, soms duidelijk schrikkend bij de onverwachte aanblik van een witkop in een bed midden in hun magazijn. Ze hebben gewoon op een van de bedden een onderlaken voor me gelegd, de rest van het beddengoed werd ik geacht zelf te regelen. Alle medische materialen zijn steriel verpakt gelukkig en ze doen hun best de boel schoon te houden, maar het is wel een beetje vechten tegen de bierkaai. Elektriciteit en stromend water zijn niet gegarandeerd en de onverbiddelijke invloed van stof, zon, vocht en de tand des tijds zijn goed zichtbaar. Dat er veel kapot en versleten is is niet raar natuurlijk als je bedenkt dat ze het hier grotendeels doen met spullen die in het westen al een leven gehad hebben en door 'ons' zijn afgedankt. Er loopt hier zelfs een nurse in een uniform van het St. Lucas Ziekenhuis. Toch is het voor mij lastig te begrijpen waarom ze bijvoorbeeld de sloten van de kastdeuren niet even repareren. Die staan nu wagenwijd open waardoor de hele voorraad watten, spuiten en handschoenen onder een dikke laag rood stof zit. Kleine moeite, groot plezier denk ik dan, maar ik ben er inmiddels wel achter dat Ghanezen soms echt heel anders denken.
Vannacht had ik niet alleen gezelschap van twee gekko's en een hagedis, maar ook van het nodige, moeilijker te identificeren, vliegend ongedierte dat de gaten in het horgaas had gevonden. Aan 'catering' doen ze hier niet, familie wordt geacht te zorgen dat je eten en drinken krijgt. Showitha en gastmoeder Thes zorgen goed voor me. Voor mijn kleine grote meid was het ook heel wat de afgelopen dagen. Ze weert zich kranig. Woensdagochtend in Mampong Gouverment Hospital doorgebracht, wachtend op de dokter, longfoto maken (Philips!), weer wachten op de dokter. Het is hier Afrika hè, dus ondanks zijn 'kom er zo aan' en ' ben zo terug' hebben we de hele ochtend wachtende doorgebracht. Toen bleek dat de longontsteking niet weg was noodgedwongen toch maar tot opname besloten omdat IV behandeling effectiever is. Op de 'afdeling' was het een drukte van belang. Er stonden wel honderd pannetjes in alle kleuren en maten. Toen Showitha eens rondkeek, de groezelige gordijntjes zag die dienst deden als 'deuren' naar de ziekenzalen en de onbeschrijfelijke smerigheid rond het patiëntentoilet aanschouwde, zonk de moed haar in de schoenen. Mijn hoofd was te wattig en draaierig om nog veel waar te nemen. De dokter nam inmiddels stoïcijns plaats voor een bureautje te midden van de chaos waarachter een witgeüniformeerde zuster met gesteven kapje zat. Ze keek de dokter ronduit geschokt aan toen haar duidelijk werd dat hij hier echt een obruni wilde opnemen. No Ghanian? No Ghanian! riep ze onthutst. De dokter glimlachte slechts, maar ons was het lachen wel een beetje vergaan. Omdat we wisten dat de dokter zowel in dit ziekenhuis als in de kliniek waar we vorige week ook waren werkt, hebben we gevraagd of daar wellicht een opnamemogelijkheid was. Zo ben ik hier in het magazijn terecht gekomen ;).
P.S.: Inmiddels is het donker en het licht is aan. Maar de wiebelkontventilator aan het plafond werpt hele rappe schaduwen waardoor er een epilepsieopwekkend flikkerlicht ontstaat. Lezen kan ook met de zaklamp, maar dan krijg ik al die vliegers om mijn hoofd. Dan maar gewoon niet lezen. Kan geen kwaad een beetje op letterrantsoen want de boekenvoorraad slinkt snel als je ziek bent. Gisterenavond toen de stroom uitviel kwam 'Florence Nightingale' een olielamp brengen. Onwerkelijk moment.

Tot zover mijn donderdag geschreven relaas. Vrijdag mocht ik met pillen gewapend weer weg uit de kliniek.
Het is nu zondag en ik ben goed herstellende. Hoop morgen weer naar het weeshuis te gaan.
Geen zorgen dus, alles onder controle.

Liefs vanuit Mampong, Wilma



  • 25 April 2010 - 12:36

    Dianne:

    Tja, meissie, hou alles goed in de smiezen he,verstandig dat je toch maar ff die infuushappening aanging. Maak je dit ook eens mee, maar liever niet te vaak he? Lijkt me dat je je toch wat ontheemd voelt temidden van donker, hagedissen, flikkerende lampen en schaduwen en zonder boek( en de rest)! We kunnen je best wat boeken sturen indien nodig, ik hoor het wel. Take care en gedraag je!

  • 25 April 2010 - 13:06

    Ineke:

    Wat een film, je zou zo het scenario kunnen schrijven. Ik wil de rol van Florence Nightingale wel.... wat is er mooier om zo'n dappere vrouw een olielamp te brengen!

  • 25 April 2010 - 13:19

    Atty:

    Het is net een film. Zoals je naar de tv kijkt als het over Afrika gaat. En nu zit je er zelf in en is het opeens een vreemde werkelijkheid. Je speelt een rol in een toneelspel. ;-) Hopelijk met een happy einde.

    Sterkte, beterschap en veel plezier!
    Atty

  • 25 April 2010 - 13:29

    Gill:

    werkelijk onwerkelijk (Ook voor de Ghanzen, blijkbaar)!! Sterkte!

  • 25 April 2010 - 18:47

    Hennie:

    Aan het eind van jullie reis/avontuur kunnen de reisverslagen rechtstreeks naar de uitgever om er een boek van te maken! xxx

  • 25 April 2010 - 18:58

    Ieke:

    Mens, wat maken jullie veel mee. En je beschrijft het ook zo plastisch! Maar dat betekent ook dat je op een bijzondere manier naar je omgeving kunt kijken! Mooi, zo positief als je alles ziet. Maar heel ver weg diep in je hartje moet je je ook wel eens rot voelen. Weet op die momenten dat er heel veel mensen in liefde aan jullie denken en ik ben er daar één van.
    heel veel liefs, ook van Arnold en ook voor Showitha. je doet het beregoed meid!
    Warme knuffel van Ieke

  • 26 April 2010 - 06:09

    Hans Nijhof:

    Nou ja, geen zorgen. Slechts een beetje dan toch, mag dat? Grootse avonturen waar je qua verhalen natuurlijk nog jaren mee toe kan.
    Hoop van harte dat je weer in het weeshuis bent.
    Dikke knuffel, natuurlijk ook voor Showitha.

  • 26 April 2010 - 18:08

    Jannie Foekens:

    ha Wilma, ik hoop dat je inmiddels weer in het kindertehuis bent. een hele belevenis de gezondheidszorg zo van binnenuit mee te maken.dappere dodo vind ik je! leuk om je zo te kunnen volgen, je schrijft echt prima, hartelijke groet ook aan je dappere dochter.

  • 28 April 2010 - 17:45

    HENK BRANDERHORST:

    LIEVE WILMA, LEES ( NA TERUGKOMST UIT pORTUGAL) NU PAS JE VERSLAGEN, WAT ZEG IK, VERSLAGEN,WERELDLITERATUUR. tJEZUS, IK BEWONDER JE WEL ZEG, EN SHOWITHA NIET MINDER! AAD IS, ZOALS JE ZULT BEGRIJPEN,WAT MEER HET ZORGELIJKE TYPE ( ZO VULLEN WIJ ELKAAR DUS AAN), MAAR BEIDEN WENSEN WE JE EN JULLIE KRACHT NAAR KRUIS, ZOGEZEGD EN WE MAKEN ER EEN FEESTJE VAN ALS JULLIE BEIDEN WEER THUIS ZIJN GEKOMEN! lIEFS, HENK

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Mampong

Wilma in Ghana

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2010

Het toetje: rondreis door Ghana

14 Juni 2010

Afscheid nemen

18 Mei 2010

Medaasi Nana & Quality (?) Health Care

06 Mei 2010

Operation Hand in Hand

29 April 2010

Poppetjesfeest
Wilma

Leuk dat jullie me volgen op avontuur naar Ghana. Over vijf dagen reis ik samen met mijn dochter Showitha naar Accra. Na twee weken van introductie, Twi-les, drum & dance en verkenning van stad en strand reizen we door een weeshuis in Mampong (35 km van Kumasi)waar vooral baby's en kleine kinderen verblijven. Daar gaan we zeven weken vrijwilligerswerk doen. 'Werk' is betrekkelijk, bestaat vooral uit verzorgen, verschonen en knuffelen van de baby's en spelen met de kleintjes. Showitha kan misschien ook Engels geven op het schooltje. We verblijven daar in een gastgezin. Na deze zeven weken reizen mijn lief en mijn zus ook af naar Ghana en zullen we gevieren de natuur en cultuur van Ghana tijdens een drieweekse rondreis verder gaan ontdekken. Eigenlijk een driegangenmenu dus: Voorgerecht: Wennen en verkennen in Accra. Hoofdgerecht: Vrijwilligerswerk in Mampongs Babieshome. Nagerecht: Rondreis door Ghana.

Actief sinds 15 Maart 2010
Verslag gelezen: 2176
Totaal aantal bezoekers 21215

Voorgaande reizen:

21 Maart 2010 - 11 Juni 2010

Wilma in Ghana

Landen bezocht: