Mama Mina - Reisverslag uit Accra, Ghana van Wilma Hielema - WaarBenJij.nu Mama Mina - Reisverslag uit Accra, Ghana van Wilma Hielema - WaarBenJij.nu

Mama Mina

Door: WilmaHielema

Blijf op de hoogte en volg Wilma

28 Maart 2010 | Ghana, Accra

Om tien uur op z'n Afrikaans (tegen elven dus) pikte mama Mina ons op bij Pink hostel. Met een stevige hug aan haar flinke boezem zijn we welkom geheten. Haar home was opnieuw een paar keer flink slikken maar toch ook bijzonder. Een kleine stoffig-groene oase met palmen, bananen en tal van andere planten die bij ons als kamerplant fungeren. Een afgebladderd blauwgepleisterde 'bungalow' met golfplaten dak en een stukje verderop een afdak dat als keuken dienst doet. Geen fornuis maar enorme potten op grote éénpitters. Een extreem roestige koelkast en wat gammele planken completeren het keukeninterieur. Showitha slaapt op uitstekende boxspringveren en ik op een belegen decimeter schuimrubber op een plankenbodem. Op bed ploffen leer je dan snel af. Alles is vies, oud, kapot en stoffig maar de mensen in het gastgezin zijn hartelijk en gastvrij en dat is wat er echt toe doet. Normaliter is er stromend water maar op onze eerste avond net even niet. Dus namen we een ‘bucketshower’. Een emmer water en een mok waarmee je het water over jezelf of de ander heen giet. We hebben reuze lol gehad en zijn zelfs een soort van schoon geworden.
De volgende dag eerst de handwas gedaan. Een teil water op ons hoofd naar de wasplaats gedragen zonder plonsen! Dan naar Bojobeach met Lasse en Math. Een paradijselijk plekje waarvoor je eerst een smalle baai moet oversteken met een punterpontje. De golven van de Golf van Guinea zijn te sterk om echt te kunnen zwemmen (althans voor mij) maar wind en water waren, meer dan eerder deze week, verfrissend. De terugtocht met de taxi door Acrra in de zaterdagdrukte was een hel. Als de auto niet rijdt is het bloedheet en komt door de open ramen alleen maar een duizelingwekkende hoeveelheid getoeter, geschreeuw, rood stof, rioollucht en uitlaatgas naar binnen. Terug langs de supermarkt om jam te kopen want brood bij ontbijt wordt geserveerd zonder beleg. s' Avonds Gep gebeld, verbinding was slecht en kreeg verdrietig nieuws over broer Folkert die waarschijnlijk een hersenbloeding heeft gehad en in het ziekenhuis ligt. Liefs zou ik direct naar hem toe willen. Op zo'n moment is ver weg en slecht bereikbaar zijn even helemaal niet leuk.
Mama Mina is een beetje ziek dus we gaan niet naar de kerk. De zondagochtend doorgebracht op haar terras met roodkoppige hagedissen die in een flits over de muren snellen en kwakende kikkers die zich, wachtend op de regen, schuilhouden in de bosjes.
Vanaf de straten klinkt het gezang en getrommel van de talrijke kerkdiensten en palmpasenvieringen. De honden weten van geen wijken en dat is knap irritant want ze hebben vervelende vliegen bij zich. De natte warmte is beklemmend. Ik zweet zo hard dat mijn vingers rimpelen als wanneer ik te lang in bad heb gelegen. Zelf is dit airconditioned internetcafé moet ik oppassen geen kortsluiting te veroorzaken door langs mijn armen in het toetsenbord lopende waterstraaltjes. Omkleden is niet echt een optie want kleren van en aan het natte lijf stropen is zo inspannend dat ook de schone kleren voortijdig doorweekt zijn. Straks op weg terug naar mama Mina maar weer een voorraad drinkwater kopen. Ongelooflijk om zoveel liter per dag te drinken en nauwelijks een kopje vol uit te plassen.

O ja wil iemand tegen mama zeggen dat mama Mina enorm gecharmeerd was van haar foto en haar dolly's voor de weeskinderen en niet op hield met complimenten maken over 'such a great en lovely mom'.

Leuk dat jullie allemaal meelezen en reageren! Ik zal mijn best doen zo nu en dan een update te blijven plaatsen al weet ik niet of dat na deze week, vanuit Mampong, nog met regelmaat zal lukken. We gaan het zien.

Tot dan een plakkerige knuffel van een oververhitte Wilma vanuit Acrra.

  • 28 Maart 2010 - 14:27

    Gill:

    Hey Wilma! Misschien moet je overwegen om rubberen laarzen te dragen als je aan het tikken bent!
    Sterkte ook!

  • 28 Maart 2010 - 18:19

    Hennie:

    Hoi zus,

    Wat verrassend dat jij zo zweet, hele dag saunagevoel? Blijf me verbazen over hoe ver weg zo dichtbij kan zijn!
    Folkert maakt het redelijk, zijn er gister geweest. Hoopt dat het morgen doorgaat, je hoort het nog wel. Snap dat ver weg dan wel even echt ver is!!! Heb mamma net jullie verslagen voorgelezen, vind ze ook erg leuk, Ineke had het ook al eens gedaan. Zelf komt ze niet naar Afrika, maar mama Mina is van harte welkom bij haar! Hééél vééél lieve groetjes van ons, en een knuffel van mamma en mij. xxx

  • 28 Maart 2010 - 19:21

    Ellis:

    je verslag geeft bijna aan dat het een overlevingstocht is! Je gaat bijna houden van het hollandse weerbericht ('enigszins bewolkt en 17 graden'). Zonnig is het leven hier echter niet, dus doe waar je voor gekomen bent! Succes de komende weken en we volgen je met bewondering!


  • 28 Maart 2010 - 19:35

    Atty:

    Het klinkt SO HOT daar.

    Sterkte en fun!

    Atty

  • 28 Maart 2010 - 20:56

    Ineke Bouman:

    tjonge, buurvrouw, dat is leuk om van je te lezen.Hier verlangt iedereen naar warmte, maar bij jullie is het wel een beetje veel geloof ik. We zijn meteen tevreden met alles.Sterkte met moeilijke dingen, maar genieten van t mooie en het hartverwarmende aspect daar.we houden je in de gaten hoor.Amerongse groeten.

  • 29 Maart 2010 - 06:47

    Ieke:

    Lieverd, wat schrijf je geweldig leuk. Ik beleef het helemaal mee. Vooral omdat we nog niet zo lang geleden zelf in Afrika geweest zijn, kan ik de geuren en de hitte bijna ruiken en voelen....
    Hopelijk wen je er aan! Zoveel drinken en zo weinig plassen komt me ook heel bekend voor. Het verbaasde ons ook, maar als je zo erg zweet kan het niet overal uit komen he!
    Wat goed van je dat jullie met teilen op je hoofd hebben gelopen. Het lijkt me zo handig als je op die manier dingen kunt vervoeren.
    En ik las dat het met Folkert weer een klein beetje beter gaat, gelukkig, want dat lijkt me ook heel erg akelig als er iets met een geliefd iemand gebeurt als je zo ver weg zit.
    Met ons gaat alles prima. Het gewone (als je in Afrika zit: onvoorstelbare) drukke hectische leven. Druk met werken, socializen enz. Wat heerlijk is, is dat de bloemen weer bloeien en de bomen een zweem van groen krijgen.
    Nou meiden, geniet waar je kunt genieten en belééf vooral!
    Een dikke knuffel voor jullie allebei, natuurlijk ook van Arnold!
    xxxxxxIeke

  • 29 Maart 2010 - 08:07

    Wim Stegeman:

    Hoi Wilma,
    Hartstikke bedankt voor je berichten als reporter ter plaatse. Ik leef erg met je mee en ben eigenlijk best blij dat ik hier in de koelte zit.
    Veel plezier en ook sterkte gewenst.

  • 29 Maart 2010 - 10:41

    Magda:

    Dag Wilma,
    Wat schrijf je leuke gezellige verhalen over het land en zijn gebruiken. Ik beleef het helemaal mee. We genieten er iedere keer weer van.
    Ik hoop dat het met je broer inmiddels weer iets beter gaat. Op zo'n moment ben je dan liever dichtbij.
    We wachten met spanning weer af op je volgend bericht.
    groet, Magda

  • 30 Maart 2010 - 13:38

    Jannie Foekens:

    Hoi Wilma en Showitha,
    ik krijg het bloedheet alleen al van het lezen van je verhaal! je schrijft echt leuk!pas op voor de culture shock!in zo'n andere wereldvraagt veel van je aanpassingsvermogen.doe zo af en toe een dagje "westers"kom je weer op adem [ik spreek uit ervaring]hartelijke groet en ik hoop dat je zo leuk blijft schrijven, Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Wilma in Ghana

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2010

Het toetje: rondreis door Ghana

14 Juni 2010

Afscheid nemen

18 Mei 2010

Medaasi Nana & Quality (?) Health Care

06 Mei 2010

Operation Hand in Hand

29 April 2010

Poppetjesfeest
Wilma

Leuk dat jullie me volgen op avontuur naar Ghana. Over vijf dagen reis ik samen met mijn dochter Showitha naar Accra. Na twee weken van introductie, Twi-les, drum & dance en verkenning van stad en strand reizen we door een weeshuis in Mampong (35 km van Kumasi)waar vooral baby's en kleine kinderen verblijven. Daar gaan we zeven weken vrijwilligerswerk doen. 'Werk' is betrekkelijk, bestaat vooral uit verzorgen, verschonen en knuffelen van de baby's en spelen met de kleintjes. Showitha kan misschien ook Engels geven op het schooltje. We verblijven daar in een gastgezin. Na deze zeven weken reizen mijn lief en mijn zus ook af naar Ghana en zullen we gevieren de natuur en cultuur van Ghana tijdens een drieweekse rondreis verder gaan ontdekken. Eigenlijk een driegangenmenu dus: Voorgerecht: Wennen en verkennen in Accra. Hoofdgerecht: Vrijwilligerswerk in Mampongs Babieshome. Nagerecht: Rondreis door Ghana.

Actief sinds 15 Maart 2010
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 21209

Voorgaande reizen:

21 Maart 2010 - 11 Juni 2010

Wilma in Ghana

Landen bezocht: